Mától, azaz 2025. szeptember 22-től a Google nem fog több politikai hirdetést mutatni az Európai Unió területén. - írja a Telex.hu.
A cég már tavaly jelezte, hogy megszüntetik a politikai hirdetéseket a YouTube-on és az AdSense-ben, azaz a hirdetési felületükön, amivel rengeteg oldalon jelen vannak. A Google gyakorlatilag a legnagyobb reklámplatform az interneten, 2024-ben 264,6 milliárd dollár bevételt hozott neki a hirdetések megjelenítése.
Az időzítés nem véletlen: az EU vonatkozó rendelete október 10-én lép hatályba, és minden politikai hirdetést megjelenítő felülettől átláthatósági fejlesztéseket várt. Ezek azt a célt szolgálják majd, hogy a politikai hirdetések egyértelműen azonosíthatóak legyenek. A hirdetéseknek „néhány kulcsfontosságú információt is meg kell jeleníteni, beleértve a szponzorukat, a konkrét választást vagy népszavazást, amelyhez kapcsolódnak, a kifizetett összegeket és a célzási technikák esetleges alkalmazását”. Az EU emellett szigorítja a reklámokon keresztül történő adatgyűjtést is.
A Meta is hasonlóan döntött, a következő hetekben a Facebook anyavállalata is betiltja majd a politikai, társadalmi tartalmú hirdetéseket. Pedig a magyar pártok és más politikai szereplők rengeteget költenek ezekre a hirdetésekre: a Fidesz és utánfutói még utoljára jól felpörgették a politikai reklámokat a Facebookon, mielőtt azok eltűnnek. A legtöbb pénzt hirdetésre fordító oldalak toplistáján csak a Fidesz szerepel, csak más-más neveken; a riasztóan béna MI-videókkal Dunát rekesztő Nemzeti Ellenállás Mozgalom majdnem 102 millió forintot költött el a Metánál, Orbán Viktor szinte 100 milliót, a Fidesz-frakció pedig 21,6 milliót. - foglalja össze a Telex.